Αρχική Κοινωνια ΕΕΚΕ: Σχεδόν πάντα κερδισμένος ο καταναλωτής που κάνει καταγγελία

ΕΕΚΕ: Σχεδόν πάντα κερδισμένος ο καταναλωτής που κάνει καταγγελία

Από antwnio
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, πραγματοποίησε στατιστική μελέτη των καταγγελιών, που έλαβε και διαχειρίστηκε κατά το έτος 2022, δηλαδή το έτος που ακολούθησε τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας (έτη 2020 και 2021) ανά κατηγορία και τομέα. Σκοπός της παρούσας μελέτης, είναι να αποτυπώσει τις διαφορές που ανέκυψαν μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών.

 

Τα κύρια σημεία της μελέτης:

  1. Με σχεδόν απόλυτη επιτυχία για ακόμα μία χρονιά η ΕΕΚΕ διαχειρίστηκε όλο το πλήθος των καταγγελιών. Συγκεκριμένα από όλες τις καταγγελίες που υπεβλήθησαν το 2022, σε ποσοστό 99,2% οι καταγγελίες είχαν έκβαση υπέρ του καταναλωτή.
  2. Από το σύνολο των καταγγελιών φαίνεται πως ο τραπεζικός τομέας (αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, δεσμεύσεις χρηματικών ποσών) υπήρξε ο πιο προβληματικός για τους καταναλωτές (26,2%) με κυρίαρχο ζήτημα τις δεσμεύσεις χρηματικών ποσών, τις παράτυπες χρεώσεις και προμήθειες αλλά και τις τηλεφωνικές οχλήσεις.
  3. Οι καταγγελίες στον τομέα των τραπεζικών υπηρεσιών καταγράφουν κυρίως δεσμεύσεις χρηματικών ποσών (89,38%), οι οποίες στην πλειονότητά τους αφορούν δεσμεύσεις επιδομάτων.
  4. Η ενεργειακή κρίση έφερε και τις αντίστοιχες αυξήσεις καταγγελιών στον τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφελείας (21,7%) και κυρίως στον τομέα της ενέργειας με πληθώρα καταγγελιών για παράτυπες χρεώσεις (38,18%) όπου με τη λεγόμενη «ρήτρα αναπροσαρμογής», οι καταχρηστικές και παράνομες πρακτικές μέσω ανύπαρκτων συμβατικά χρεώσεων απογειώθηκαν, σε τέτοιο βαθμό ώστε να οδηγηθούμε και σε νομοθετική παρέμβαση επίλυσης του ζητήματος.
  5. Στην κατηγορία Ακινήτων, προκύπτει ότι και το 2022 συνεχίστηκε η αδυναμία των νοικοκυριών να ανταποκριθούν στις βασικές οικονομικές τους ανάγκες. Ως αποτέλεσμα σημειώνεται η ύπαρξη σημαντικού αριθμού διαφορών είτε εξαιτίας της αδυναμίας πληρωμής μισθωμάτων ή κοινοχρήστων, είτε δημιουργίας διαφορών μεταξύ εκμισθωτών – μισθωτών σχετικά με το μίσθωμα αλλά και την επισκευή των φθορών.
  6. Οι καταγγελίες που υποβλήθηκαν το έτος 2022 για ζητήματα ασφαλιστήριων συμβολαίων αφορούσαν στο σύνολο τους παράτυπες χρεώσεις (100%). Το γεγονός αυτό επιτείνεται από το ότι στα ασφαλιστήρια συμβόλαια δεν έχουν απαλειφθεί όροι και συμφωνίες καταχρηστικού περιεχομένου, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή με τη συνομολόγηση ρητρών που εξασθενούν τη συμβατική του θέση.
  7. Εξακολουθεί για μία ακόμα φορά να επιβαρύνει τους καταναλωτές ο κλάδος των ταχυμεταφορών αφού από το σύνολο των περιπτώσεων που διαχειρίστηκε η ΕΕΚΕ στην κατηγορία των Προϊόντων και Υπηρεσιών κατέχουν την πρώτη θέση καταγγελιών (54,55%).
  8. Παραμένει υψηλό και το 2022 το ποσοστό των καταγγελιών στην κατηγορία των Τηλεπικοινωνιών με το μεγαλύτερο μέρος να καλύπτει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (59,27%) όπως για παράδειγμα μη παροχή των συμφωνημένων υπηρεσιών (χαμηλότερη ταχύτητα δικτύου κλπ.), πρόσθετες και μη ζητηθείσες υπηρεσίες κλπ. ενώ δεν ήταν λίγες και οι καταγγελίες που αφορούσαν διακοπές παροχής υπηρεσιών (14,81%).

Από τα συμπεράσματα που εξάγονται από τη στατιστική μελέτη των καταγγελιών του 2022 που διαχειρίστηκε η ΕΕΚΕ, συνάγεται ότι διατηρούνται για μία ακόμα χρονιά, σε υψηλό ποσοστό, οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από την πλευρά των προμηθευτών.

Η αύξηση των καταγγελιών σε τομείς που μέχρι πρότινος δεν μας είχαν απασχολήσει, όπως ο Τουρισμός, η Εκπαίδευση, οι Υπηρεσίες Υγείας κλπ. αλλά και η διατήρηση παραδοσιακών κλάδων παράτυπης συμπεριφοράς όπως οι Τράπεζες, οι Τηλεπικοινωνίες, οι Ταχυμεταφορές κλπ., δείχνουν ότι ο καταναλωτής κινείται σε ένα περιβάλλον το οποίο κάθε άλλο από ασφαλές μπορεί να χαρακτηριστεί.

Ταυτόχρονα φαίνεται ότι διατηρείται η επαγρύπνηση και η διεκδίκηση των δικαιωμάτων από την πλευρά των καταναλωτών, πιθανότατα, λόγω της ολοένα αυξημένης οικονομικής δυσπραγίας.

Δείτε τη μελέτη εδώ

Διαβάστε επίσης