Αρχική Εκκλησία Πάσχα: Η Μεγάλη εβδομάδα που μπορεί να εξελιχθεί σε… «διαβολοβδομάδα»

Πάσχα: Η Μεγάλη εβδομάδα που μπορεί να εξελιχθεί σε… «διαβολοβδομάδα»

Από antwnio

Οι φόβοι της κυβέρνησης και η θέληση της Εκκλησίας για το άνοιγμα των εκκλησιών το Πάσχα

Το Μέγαρο Μαξίμου έχει λάβει τα μηνύματα από την Αγίας Φιλοθέης, αλλά και από δεσποτάδες της επαρχίας, ότι υπάρχει μεγάλος θυμός πίσω από την όντως υποδειγματική συμμόρφωση της Εκκλησίας στους υγειονομικούς περιορισμούς.

«Ή Πάσχα ή καλοκαίρι». Η φράση αυτή περικλείει το μήνυμα της συνάντησης που είχαν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου. Αν και δεν ειπώθηκε ακριβώς έτσι, η «Βραδυνή της Κυριακής» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι αυτό ήταν το κλίμα της άτυπης ενημέρωσης που ακολούθησε από τον κ. Ιερώνυμο προς τους στενούς συνεργάτες του, όταν επέστρεψε το μεσημέρι της προηγούμενη Παρασκευής στο γραφείο του, στην οδό Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα. Το μήνυμα του πρωθυπουργού ήταν πως εάν χαλαρώσουμε υπερβολικά το Πάσχα θα θέσουμε σε κίνδυνο την προοπτική χαλάρωσης των μέτρων το καλοκαίρι, ενώ εάν είμαστε επιφυλακτικοί το Πάσχα, θα «κερδίσουμε» το καλοκαίρι…

Υπήρξε, πάντως, συναντίληψη και από τις δύο πλευρές για την εκατέρωθεν κόπωση. Και η Εκκλησία δεν διανοείται δεύτερο Πάσχα με κλειστές εκκλησίες, και η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι το πολιτικό κόστος γι’ αυτήν θα είναι τεράστιο εάν επιχειρήσει να κρατήσει κλειστούς τους ναούς τη Μεγαλοβδομάδα. Το πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι και με ελεγχόμενη την προσέλευση, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα, δύσκολα έως καθόλου ικανοποιείται το αίσθημα του εκκλησιασμού την ιδιαίτερη περίοδο των κατανυκτικών Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδος (βλ. παραπλεύρως).

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Βραδυνής της Κυριακής», το κλίμα στη συνάντηση ήταν καλό, θεσμικό, αλλά σε καμία περίπτωση θερμό. Το Μέγαρο Μαξίμου έχει λάβει τα μηνύματα από την Αγίας Φιλοθέης, αλλά και από δεσποτάδες της επαρχίας, ότι υπάρχει μεγάλος θυμός πίσω από την όντως υποδειγματική συμμόρφωση της Εκκλησίας στους υγειονομικούς περιορισμούς. Στο υπουργείο Υγείας το λένε ότι μακάρι και άλλοι θεσμοί να επιδείκνυαν τέτοιου επιπέδου συμμόρφωση.

Γι’ αυτό, άλλωστε, και ο πρωθυπουργός επέλεξε τον ανθρώπινα συμπαθή πρόεδρο του ΕΟΔΥ κ. Αρκουμανέα να προηγηθεί της συναντήσεως στο Μαξίμου και να ενημερώσει κατ’ ιδίαν τον Αρχιεπίσκοπο για την εξέλιξη της πανδημίας και για τι μέλλει γενέσθαι με βάση το ότι βρισκόμαστε στο πικ του τρίτου κύματος. Η φημολογούμενη άρνηση όχι μόνον της Αρχιεπισκοπής, αλλά και της Μονής Πετράκη (διοικητική έδρα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας), να έχει οποιαδήποτε συνεννόηση με τον υπουργό Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη δεν επιβεβαιώνεται από κάπου, αλλά και δεν μπορεί να αποκλεισθεί, καθώς από πλείστους ιεράρχες θεωρείται «κόκκινο πανί» μετά την ανακολουθία στα συμφωνηθέντα τα περασμένα Χριστούγεννα.

Τότε, άλλωστε, η Εκκλησία, και προσωπικά ο Αρχιεπίσκοπος, «έδειξε τα δόντια της» στην κυβέρνηση, άνοιξε τις εκκλησίες, με περιορισμούς πάντα, και η κυβέρνηση υποχώρησε ατάκτως. Είναι δεδομένο ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει τη διάθεση να το επαναλάβει, αλλά είναι δεδομένο ότι σε περίπτωση που το αποφασίσει, θα καρπωθεί ένα πολύ θετικό κλίμα προς το πρόσωπό του από το κουρασμένο ποίμνιο.

Τα δύο σχέδια για το «άνοιγμα»

Το πρόβλημα με τη Λειτουργία των εκκλησιών το Πάσχα είναι διττό: Εάν ανοίξουν και επιτραπεί να λειτουργούν με τους σημερινούς περιορισμούς προσέλευσης θα προκληθούν προβλήματα δυσφορίας από πιστούς, που θα θέλουν να εισέλθουν στους ναούς και δεν θα μπορούν, επειδή από νωρίς θα «έχουν πιαστεί οι θέσεις». Η πίεση θα μετατοπιστεί προς τους ιερείς και θα είναι τεράστια για το ποιοι θα προτιμηθούν. Και είναι βέβαιο ότι όσοι εισέρχονται στους ναούς δεν θα εξέρχονται για να μπουν άλλοι. Άλλωστε, ο εκκλησιασμός δεν χρονομετρείται, είναι μία διαδικασία συν-κοινωνίας των πιστών με τους ιερείς, που έχει αρχή, μέσο και τέλος… Όπως είπε ιεράρχης του Λεκανοπεδίου στη «Βραδυνή της Κυριακής», «ο εκκλησιασμός δεν γίνεται με ζάπινγκ… Τώρα μπαίνω, τώρα βγαίνω. Τώρα εγώ φεύγω, έλα εσύ…».

Η δεύτερη επιλογή που είναι σε θέση να γνωρίζει η «Βραδυνή της Κυριακής» και έχει συζητηθεί ευρέως και στην Αρχιεπισκοπή, είναι η απαγόρευση του εκκλησιασμού, αλλά η άδεια για ένα διαρκές προσκύνημα. Δηλαδή από τις δύο πλάγιες εισόδους των ναών να εισέρχονται τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα οι πιστοί και να προσκυνούν. Για παράδειγμα, την Κυριακή των Βαΐων και τη Μεγάλη Δευτέρα να προσκυνούν τον Νυμφίο, να λαμβάνουν το Μύρο την Μεγάλη Τετάρτη, και, αντιστοίχως, Μεγάλη Πέμπτη και Μεγάλη Παρασκευή να προσκυνούν τον Εσταυρωμένο και τον Επιτάφιο, χωρίς, όμως, να υπάρχει στασιμότης. Κάτι σαν αυτό που έγινε στο προσκύνημα της Αγίας Βαρβάρας δηλαδή. Η επιλογή αυτή είναι ιδανική στο να επιτρέψει σε πολλούς, αν όχι και σε όλους όσοι επιθυμούν, να ασπαστούν και να προσκυνήσουν, αλλά έχει ένα μεγάλο ελάττωμα. Την αναγκαιότητα τήρησης της τάξης έξω από τους ναούς, όπου θα σχηματίζονται οι ουρές μέχρι να εισέλθουν οι πιστοί μέσα. Για την επιτυχία του εγχειρήματος χρειάζεται και η συνδρομή της Αστυνομίας, η οποία όμως, ούτε μπορεί να είναι παντού σε όλες τις εκκλησίες (άρα αναγκαστικά θα δώσει το παρών στις μεγάλες ενορίες) ούτε, όμως, είναι βέβαιο ότι η παρουσία της θα είναι καλοδεχούμενη από τους πιστούς μετά τα περσινά έκτροπα με τις εκατέρωθεν προκλητικές συμπεριφορές.

Το Μεγάλο Σάββατο από μόνο του… ανεξάρτητο!

Η λειτουργία της Αναστάσεως που τελείται κατά το επίμαχο σημείο του Ευαγγελίου και της Αναγνώσεως του Τροπαρίου («Χριστός Ανέστη») στο ύπαιθρο, προκαλεί, επίσης, τριβές. Όλοι, Αρχιεπισκοπή και κυβέρνηση, είναι πεπεισμένοι πως ο κόσμος θα πάει στις εκκλησίες ανεξάρτητα από το εάν θα μπουν μέσα ή όχι.

Πάσχα: Η Μεγάλη εβδομάδα που μπορεί να εξελιχθεί σε… «διαβολοβδομάδα»

Εάν επιβληθεί απαγόρευση κυκλοφορίας, το πλέον πιθανό είναι να παραβιασθεί μαζικά, και Αστυνομία και κυβέρνηση να βρεθούν προ εκπλήξεως. Ακόμα και εάν δεν γίνει Ανάσταση στο ύπαιθρο, ο κόσμος θα συγκεντρωθεί γύρω από τους ναούς. Οπότε, το πλέον ενδεχόμενο σενάριο κατατείνει στο να επιτραπεί για μία βραδιά η συγκέντρωση έξω από τους ναούς, με αυστηρές συστάσεις για τήρηση των υγειονομικών περιορισμών. Τουλάχιστον στους μεγάλους ενοριακούς ναούς…

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Διαβάστε επίσης